sunnuntai 3. huhtikuuta 2016

Joan Didion: Maagisen ajattelun aika & Iltojen sinessä sekä pari sanaa teatterikritiikin kurssista



Joan Didion:

Maagisen ajattelun aika
The Year of Magical Thinking, suom. Marja Haapio.
Like 2012 (pokkaripainos), 221 sivua.

Iltojen sinessä
Blue Nights, suom. Kirsi Luoma.
Like 2012, 151 sivua.

Jännästi jotkut kirjat tulevat vastaan useaa eri reittiä, ennen kuin ne päätyvät lukulistalle. Muistan kuulleeni Joan Didionista ja hänen kirjoistaan Maagisen ajattelun aika ja Iltojen sinessä ensi kertaa joskus pari vuotta sitten, mainintana jonkun toisen kirjailijan teoksessa. Muutama kuukausi sitten eräs  kirjakaveri intoili Didionista facebookissa, Kirjatoukka ja herra Kamera -blogin Anna luonnehti Didionia "Amerikan Merete Mazzarellaksi" ja sitten tuli Teatteri Jurkan ja Liken Lue, koe ja kirjoita -haaste: kirjabloggaajat kutsuttiin lukemaan Didionin kirjat, oppimaan teatteriarvion kirjoittamista ja katsomaan Teatteri Jurkan monologia, jonka tähtenä loistaa upea Kristiina Halkola.


Teatterikritiikin iltapäivä


Vietin tänään mukavan ja innostavan iltapäivän teatterikritiikin intensiivikurssilla. Kymmenkunta kirjabloggaajaa – joukossa kaltaisiani teatterikritiikkiummikoita mutta myös muutamia, jotka käyvät viikottain teatterissa ja kirjoittavat kokemuksistaan blogiin – oli kokoontunut hakemaan työkaluja teatteriarvioiden kirjoittamiseen. Oppaana aiheeseen toimi teatterikriitikko ja bloggari Katri Kekäläinen, ja tunnit kuluivat leppoisasti keskustellen ja uutta oppien. (Tutustuin myös uuteen bloggajaan, ja kotimatkalla selasin Tuhat ja yksi kirjaa -blogia ja ihastuin sen riemastuttavaan huumoriin, suosittelen!)

Teatterikritiikki ei pohjimmiltaan poikkea kirja-arviosta: tuttu kolmijako kuvailusta, arvottamisesta ja tulkinnasta pätee siihenkin, samoin se, että hyväksi (teatteriarvioiden) kirjoittajaksi tullaan kirjoittamalla ja katsomalla paljon esityksiä. Erityisen hyödyllistä oli se, että kurssilla käytiin läpi teatteriesityksen eri puolia, kuten näyttelijäntyötä, ohjausta, dramaturgiaa, valaistusta ja äänimaailmaa, joihin on hyvä kiinnittää huomiota katsomossa ja kirjoittaessa. Oli myös hauska kuulla toisten ajatuksia heidän teatterielämyksistään, siitä, miten he ovat kokeneet esityksen erilaisia puolia.

Surua iltojen sinessä


On kuin vuodenaika vaihtuisi. Sää ei juuri lämpene, ei oikeastaan lainkaan, mutta äkkiä voi aistia kesän läheisyyden. Se näyttäytyy mahdollisuutena, jopa lupauksena. Kun kulkee ikkunan ohi tai kävelee Keskuspuistoon, huomaa kylpevänsä sinessä: valo itsessään on sinistä, ja noin tunnin kuluessa sinisyys vain syvenee, voimistuu vielä tummetessaankin ja alkaessaan hiljalleen häipyä näkyvistä.

Palaan Didionin kirjoihin vielä sitten, kun olen nähnyt Jurkan esityksen, mutta pari sanaa lukukokemuksesta jo nyt. Maagisen ajattelun aika kertoo Joan Didionin tyttären Quintanan vakavasta sairaudesta sekä aviomiehen, kirjailija John Dunnen, äkillisestä kuolemasta, Iltojen sinessä puolestaan keskittyy edesmenneen tyttären muisteluun. Molemmat kirjat käsittelevät siis pitkälti samoja teemoja: menetystä, kuolemaa ja surua.

Vaikka Joan Didion kirjoittaa todella surullisista asioista, hänen tyylinsä kertoa on jotenkin viileää tai etäännytettyä, niin että lukeminen ei tunnu liian raskaalta. Kuitenkin Didionin teksti myös koskettaa, ja ehkä se olenkin minä, joka otan etäisyyttä – en ehkä haluakaan eläytyä niihin suuriin menetyksiin sekä syyllisyyden tunteisiin, joita Didion käy läpi.

Lukukokemuksessa oli myös jotain samaa kuin Karl Ove Knausgårdin Taisteluni-sarjaa lukiessa: hyppään tarinaan keskeltä. Joan Didion on mitä ilmeisemmin kotimaassaan varsin tunnettu kirjailija, mutta hänen teoksistaan on suomennettu vain nämä kaksi myöhäisempää teosta (Edit. Itse asiassa Didionilta on suomennettu 1977 romaani Keskipäivän illuusio). Didion myös kertoo paljon tuttavapiiristään, johon kuuluu monia kuuluisia näyttelijöitä ja ohjaajia – sekä toisaalta monia sellaisia, joita en tunnista. Omppu luonnehtiikin blogissaan varsin osuvasti, että Maagisen ajattelun aika on "elämäkerran palanen". Toki Didion piirtää myös laajempaa kaarta etenkin Iltojen sinessä muistellessaan esimerkiksi tyttärensä adoptiota ja lapsuusvuosia.

Iltojen sinessä -kirjan nimi tulee siitä, kuinka äkkiä ja lopulta yllättäen onni särkyy, juuri kun kaikki tuntui olevan ihanimmillaan. Tytär halvaantuu pian sen jälkeen, kun on juhlittu hänen häitään ja Joan ja John ovat haaveilleet lapsenlapsista. Toisaalta Didion on näkevinään retrospektiossaan myös ennakoivia merkkejä ja kehityskulkuja, joiden uskoo vaikuttaneen tyttärensä kohtaloon. Rakkaus, syyllisyys, onni ja menetys kietoutuvat yhteen.

Iltojen sinessä tuntuu, ettei päivä lopu koskaan. Kun siniset illat päättyvät (niin kuin väistämättä käy, voi aistia vilunväreen, hiipivän aavistuksen sairaudesta huomatessaan ensimmäisen kerran sinisen valon hiipuvan, päivien lyhenevän jo, kesän olenvan ohi.



9 kommenttia:

  1. Tämä on oivallinen huomio. Erityisesti tuo, että ehkä se onkin lukija itse, joka ottaa etäisyyttä. Sama on käynyt mielessäni. Tai sitten vaan en päässyt Didionin tietynlaisen kliinisyyden läpi.

    "Vaikka Joan Didion kirjoittaa todella surullisista asioista, hänen tyylinsä kertoa on jotenkin viileää tai etäännytettyä, niin että lukeminen ei tunnu liian raskaalta. Kuitenkin Didionin teksti myös koskettaa, ja ehkä se olenkin minä, joka otan etäisyyttä – en ehkä haluakaan eläytyä niihin suuriin menetyksiin sekä syyllisyyden tunteisiin, joita Didion käy läpi."

    Eilinen koulutus oli mahtava. Siellä kuullut ja puhutut pyörii päässä. Mikäs sen parempaa kuin täyttyä ideoista. Nähdään keskiviikkona.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Omppu, sinä ilmaisit postauksessasi tuon niin kauniisti ja osuvasti, puhuit itse rakennetusta lasiseinästä.

      Ihana nähdä, ja jännittää koko esitys ja siitä kirjoittaminen: pidänkö, liikutunko, osaanko ilmaista sen, miten koen esityksen...

      Poista
  2. Luin kirjat peräkkäin ja täytyy sanoa, että oli melkoinen paketti sulateltavaksi. Suru ja taidokkuus oli molemmissa niin läsnä.... Mun täytyy sulatella kirjoja vielä jonkun aikaa ennen kuin osaan niistä mitään sanoa.

    Teatterikärpänen pääsi puremaan mua, toivottavasti kevääseen mahtuu teatteria, aloin selailla ohjemistoja siihen malliin, että varmaan tulee johonkin mentyä. Nähään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mari a, tosiaan aikamoinen paketti lyhyessä ajassa luettavaksi. Luin itse pikku hiljaa muun lomassa. Didionin "kertojanäänes on kaikesta surusta huolimatta jotakin rauhoittavaa ja hyvää tekevää.

      Minäkin ihan innostuin pitkää aikaa teatterista onneksi pian pääsee ja ruokahalu varmaankin kasvaa syödessä. :)

      Poista
  3. Mari huomasitko muodonmuutoksen, minkä kärsimys on aiheuttanut Didionissa? Maagisen ajattelun aika -romaanin kannessa hän on niin verevä ja vahva, joskin surumielisen näköinen ja - oliko se nyt edes siinä Iltojen sinessä -kirjan sisäkannessa vai katsoinko Googlen kuvahausta - mikä riutunut vanhus! Tietenkin ikäntyminenkin on vaikuttanut, se kannen kuva on aiemmilta vuosilta, jolloin tytär oli lapsi.

    Pidin molemmista Didionin kirjoista. Iltojen sinessä kannen sininen on niin puoleensavetävä - oikein maaginen. Surun kuvaus on vahva.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Marjatta, kieltämättä tuo Iltojen sinen liepeessä oleva kuva hätkähdytti minuakin. Surun haurastuttama nainen, menetykset näkyvät kasvoilta. Ja Maagisen ajattelun kannen kuva on tosiaan kaunis, innostuin (minäkin) googlaamaan niitä sukulaisen ottamia 1970-luvun valokuvia nuoresta perheestä...

      Kauniita kirjoja tosiaan, niin ulkoasultaan kuin sisällöltään.

      Poista
  4. Minä oikein odotan, mitä sinä ja muut pikakoulutetut bloggarit kirjoitatte näytelmästä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Margit, kiva kuulla, että teatteriarvioitamme odotetaan – jännä nähdä esitys ja sitten kirjoittaa sekä lukea muiden kokemuksesta ja elämyksestä!

      Poista