lauantai 2. huhtikuuta 2016

Autismitietoisuuden päivä: Erityismielenkiinnon kohteeni-haaste


Tänään lauantaina, 2.4., vietetään paitsi Kansainvälistä Lastenkirjapäivää, myös Autismitietoisuuden päivää. Silmiini osui tiedote, jossa Autismi- ja Aspergerliitto haastaa jokaista kertomaan omasta erityisen mielenkiinnon kohteestaan. Kaikilla meillähän on omia kiinnostuksenkohteita, ja mikä olisi mukavampaa kuin kertoa niistä muille sanoin, kuvin tai videoin? Omasta mielenkiinnonkohteestaan voi kertoa millä tahansa somekanavalla ja käyttää halutessaan hastagia #munekko. Itse päätin jakaa ekkoni täällä blogissa, sillä blogit itsessään ovat usein varsin ekkomaisia: blogin aihepiiri on usein kirjoittajansa ekko.

Kirjat ja kirjallisuus on tietysti oma erityismielenkiinnon kohteeni, mutta koska se on kirjablogissa lähes itsestäänselvyys ja kirjoitan aiheesta täällä koko ajan, päätin kertoa nyt toisesta aiheesta. Olen aivan erityisen syvästi ja pitkäaikaisesti kiinnostunut opiskelusta ja oppimisesta. Tämä ei ole aivan sama asia kuin se, että haluan jatkuvasti oppia uutta – niinhän lähes jokainen haluaa, oppimisen kohteet vain vaihtelevat. Minua kiinnostaa opiskelu myös siinä mielessä, että minusta on hauska perehtyä eri koulutusten tutkintovaatimuksiin, selata opinto-oppaita ja tutkia kurssien sisältökuvauksia. Myös oppimisprosessit, opiskelutekniikat ja oppimisen psykologia kiehtovat. Minusta on hauska myös kuunnella tai lukea toisten ihmisten opiskelusta, esimerkiksi usean kirjoittajan Elämää ja opintoja -blogista tai kirjoittamisen opiskelijan Kirjoittamo-blogista.

Opettajana tästä erityismielenkiinnon kohteesta on tietysti paljon hyötyä. Harkitsen kouluttautuvani jossain vaihessa opinto-ohjaajaksi, vaikka rakastan juuri oman oppiaineeni (äidinkieli ja kirjallisuus) opettamista. Kiinnostuksenkohteeni näkyy kuitenkin myös vapaa-ajalla: pari vuotta sitten tajusin, että  Avoimessa yliopistossa voi opiskella vaikka mitä varsinaisen tutkinnon päälle, elämäntilanteesta ja asuinpaikasta riippumatta, sillä nykyään on tarjolla paljon etäopintoja. Olen aikalailla hurahtanut kulttuurihistoriaan ja luovaan kirjoittamiseen, ja kieltämättä haaveilen jo siitä, mitä kaikkea muuta voin opiskella, kun saan nämä kokonaisuudet valmiiksi.

Mikä on sinun erityisen mielenkiinnon kohteesi?

P. S. Tässä vielä linkki parin vuoden takaiseen postaukseeni Maria Aution nuortenromaanista Varjopuutarha, jonka päähenkilö on lievästi autistinen, lukioikäinen Pihla.

3 kommenttia:

  1. Ihana muistutus aiheeseen. Itse olen muutaman vuoden ajan miettinyt, että voisiko oikeastaan tehdä jotain muuta kuin mitä teen nyt. S2 on varmaan itselleni tällä hetkellä se kiinnostuksen kohteeni numero 1, mutta kun tarpeeksi pitkään veivaa, niin alkaa kyllästyttää vähän.

    Toiset kielet kiinnostaa, ja ajattelin vihdoin keväällä ottaa itseäni kiinni tässä asiassa ja siirtyä koulunpenkille edes yhden kielen osalta. Avoimessa on pitänyt aloittaa kaikkea, mutta jaksoin yhden puolikkaan kurssin erityispedaa, ei ollut ihan mun juttuni sittenkään. Palaan asiaan, kun olen löytänyt oman uuden juttuni! Nyt täytyy alkaa mietiskellä asiaa!

    VastaaPoista
  2. MInun tekisi myös mieleni opiskella avoimessa, historia, kirjallaisuus ja luova kirjoittaminen ovat aihealueita, jotka sykähdyttävät. Vielä vain ole löytänyt sitä jujua, mikä saisi ajatuksesta tekoihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kerroin muuten minäkin erityismielenkiinnon kohteestani.

      Poista