sunnuntai 13. huhtikuuta 2014

Kevään lastenkirjoista Lukulampussa


Monet kirjanystävät ovat varmasti jo huomanneet, että uusi kirjallisuussivusto Lukulamppu on syttynyt. Sivuston takana ovat Koko lailla kirjallisesti -blogin Jenni Saarilahti, Sallan lukupäiväkirjan Salla Brunou ja Myllylahti-kustantamon Lassi Junkkarinen. Lukulampun valossa voi lukea kirja-aiheisia artikkeleja, juttuja lukemisesta ja kirja-alasta sekä kirjahaastatteluja, ja sivuston kautta on mahdollista myös ostaa kirjoja. Aiheesta voi lukea lisää vaikkapa Jennin ja Sallan blogeista.

Minulla oli ilo kirjoittaa Lukulamppuun juttu kevään 2014 uusista lastenkirjoista. Arkea ja sadun taikaa: katsaus uusiin lastenkirjoihin julkaistiin Lukulampussa eilen lauantaina. Vaikka kirjoitan kirjoista omaan blogiini jatkuvasti ja olen avustanut myös lehtiä, tuntui kovin jännältä ja hienolta nähdä oma tekstinsä tyylikkään kirjaportaalin sivuilla.

Valitsin artikkelissa esittelemäni kirjat oman subjektiivisen kiinnostukseni ja makuni mukaan. Muutama minua etukäteen kovasti kiinnostava kirja jäi pois ihan sillä perusteeella, että ne eivät ole vielä ilmestyneet - halusin tietää mainitsemistni kirjoista muutakin kuin ennakkotiedot. Vaikka en kirjallisen kevätkauden alussa tiennytkään kirjoittavani katsausta kauden lastekirjoista, olin tutkinut kustantamojen katalogit huolella ja sen perusteella tehnyt muutamia arvostelukappalepyyntöjä ja kirjastovarauksia. Joitakin lastenkirjoja olen saanut kustantamoilta niin sanotusti yllätyksenä eli pyytämättöminä ennakko- tai mediakappaleina, ja yhden artikkelissa mainitsemani kirjan olin voittanut arvonnassa - näistäkin kirjoista valikoituivat mukaan ne, joihin ihastuin. Kaikkia hyviä kirjoja ei suhteellisen tiivissä jutussa tietenkään voinut mainita - voimme olla iloisia ja ylpeitä siitä, että Suomessa kustannetaan runsaasti niin kotimaista kuin käännettyä laatukirjallisuutta monenikäisille. Muutamasta artikkelissa mainistusta kirjasta olen ehtinyt kirjoittaa blogiini pidemmän arvion: Seikkailu merenpohjassaPompom aamusta iltaan, Kävellen ympäri maailman, Taikapäivä sekä Baudeliero ja Mette-rotta.

Lastenkirja-artikkelin kirjoittaminen sattui siinä mielessä oikein hyvään saumaan, että olen kärsinyt viime aikoina jonkinlaisesta lukujumista tai -väsymyksestä eivätkä sinänsä kiinnostavat aikuisten romaanit tai asiaproosateokset ole oikein edenneet. Useampaa kirjaa olen kuitenkin lukenut jonkin matkaa, joten eiköhän niitä kirja-arvioita ala taas ilmestyä aikuistenkirjoistakin täällä Sinisen linnan kirjastossa. Sen verran tuuliviiri olen kuitenkin viime aikoina ollut lukemisen suhteen, että en uskalla yhtään arvailla saatika lupailla, mistä kirjasta bloggaan seuraavaksi. Mukavaa sunnuntai-iltaa ja uutta viikkoa kaikille!

3 kommenttia:

  1. Kivalta kuulostaa, taidanpa piipahtaa lukemassa artikkelisi Lukulampussa :)

    VastaaPoista
  2. Kiitti Lukulamppu-linkistä.

    Riemastuttava nimi tuo Baudeliero :D

    VastaaPoista
  3. Voi minulla on juuri tuollainen tuuliviiri olo omissa lukemisissani :D! Tälläkin hetkellä kolme, neljä kesken... Lienee kevättä aivoissa!
    Ja hienoa työtä Lukulampussa Maria :)!

    VastaaPoista